maandag 26 januari 2015

Dag 7: afronden inkomsten (en papierwerk)

Vorige week hebben we een opzet gemaakt met de maandbegroting. Hierbij heb ik vergeten een voorbeeld te laten zien hoe het eruit zou kunnen zien. Bij deze maak ik het alsnog goed.

Hierbij een overzicht van de maandinkomsten:
 
Maandoverzicht 2015 Bedrag


Inkomsten
Loon € 1.596,75
Kinderbijslag € 65,88
Huurtoeslag € 213,53
Zorgtoeslag € 54,00
Kinderopvangtoeslag € 150,00
Kindgebonden budget € 65,00
Overige inkomsten € 20,00




Totaal € 2.165,16









Verder beginnen we met archiveren, hiervoor heb je een map nodig, waar je je papieren goed in kunt bewaren. Niet alle papieren zijn even belangrijk. In het geval van je loon is het goed om alle loonstrookjes en jaaroverzichten (of overzichten van je uitkering) minstens 5 jaar te bewaren. Hetzelfde geldt voor bankafschriften, deze bewaar je ook 5 jaar. Waarom die termijn van 5 jaar? Omdat de belastingdienst tot vijf jaar terug belasting mag navorderen. Voor bedrijven en ZZP-ers geldt de termijn van 7 jaar.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de besluiten van de toeslagen en de uitbetalingsbewijzen. Als je een definitieve beschikking ergens van krijgt, dan kun je de voorlopige beschikking weg doen.
Uiteraard is het handig om alles van hetzelfde bij elkaar in de map te stoppen. Dan kun je, elke keer als je er iets in stopt ook meteen zien of de oudste papieren weg mogen of dat je ze nog langer kunt bewaren. Met tabbladen maak je de map overzichtelijker, deze kun je trouwens ook gemakkelijk knutselen met dubbelgevouwen kleine papiertjes (of postit's).

Je zou je bankafschriften en loonstrookjes ook digitaal kunnen bewaren (als je ze ook digitaal krijgt). Dan hoef je ze niet uit te printen, maar dan moet je zelf wel goed bijhouden dat je ze regelmatig download en regelmatig een back-up van de bestanden maakt. Want bij mijn bankrekening kan ik bijvoorbeeld mijn bankafschriften niet tot 5 jaar terug downloaden. Ik kan ze nog wel schriftelijk opvragen, maar dat kost geld. Het is dus handig om ze regelmatig te downloaden, dan heb je ze ook meteen tot je beschikking als je ze nodig hebt.

2 opmerkingen:

  1. Je legt het allemaal zo duidelijk uit! Super. Ik heb het al wel aardig op een rijtje maar ik volg je toch en hoop er nog van te kunnen leren. Iemand die dit niet onder de knie heeft, kan het op deze manier heel eenvoudig aanleren.
    Bedankt!
    Even een vraagje: weet jij of je pensioenpapieren altijd moet bewaren? Ik had dat ooit ergens gelezen en bewaar braaf alles, maar het wordt zo veel!
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om je financiële overzicht te zien. Ik vind dat altijd handig als een soort maatstaf.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen