dinsdag 27 september 2016

Abonnementen

Vroeger, nou ja, vroeger... In de technologie is vroeger nog helemaal niet zo heel lang geleden. Maar zo'n 15 jaar terug kreeg ik mijn eerste mobiel. Toen ik ging studeren, daarvoor had ik hem uiteraard niet nodig. En als student met niet al te veel geld zag ik het nut er niet echt van in om geld te betalen voor iets wat je niet echt nodig hebt. In ons studentenhuis hadden we een vaste telefoonlijn en via mail was ik prima bereikbaar. En ik was daarin niet de enige, zie onderstaand filmpje:

Maar toen ik ging studeren kregen alle studenten van onze universiteit een gratis mobiel. En ik dus ook. Niet simlockvrij, maar er waren al snel genoeg studenten die dat konden fiksen. Je kreeg er een abonnementje bij, waarbij je bijna niets hoefde te betalen voor bellen en sms-en. Als je al een mobiel had, dan kon je kiezen voor een gratis abonnement met een aantal gratis belminuten of smsjes.

Toen is het idee bij mij geboren dat mobiele telefonie gratis was. Elke keer als mijn jaarabonnement afliep zocht ik op internet een ander abonnement op. Wat had je toen veel aanbiedingen dat je een jaar bijna gratis kon bellen en of smsen. Ik herinner me abonnementen van 300 belminuten waarvoor je dan iets van 30 euro moest betalen per maand. Maar aan het begin van de looptijd kreeg je het volledige jaar vooruit terugbetaald. Dus met ingang van het abonnement kreeg je dan 360 euro op je rekening gestort waarvan je de rest van het jaar de maandelijkse kosten moest betalen. Het enige addertje onder het gras was dat je tijdig moest opzeggen, omdat je er anders nog een jaar aan vast zat. Dat is mij nooit overkomen gelukkig. Nummerbehoud kostte wel wat geld, dus elk jaar had ik weer een nieuw telefoonnummer. Bij sommige abonnementen kreeg je een gratis telefoon erbij. Pas aan het eind van mijn studententijd kocht ik een goede telefoon voor 60 euro, waar ik nog een aantal jaar veel plezier van heb gehad. En daar is mijn voorliefde voor abonnementen ontstaan.

Tegenwoordig heb je niet meer zulke mooie aanbiedingen. Ik heb een simpel abonnement voor 5 euro per maand met een aantal gratis belminuten en internetten kan ik alleen via wifi. Ik vraag me nu wel af of ik toch niet beter gewoon over kan stappen op prepaid, maar dan mis ik de combinatiekorting van 5 euro per maand met ons alles-in-een-pakket. Mijn huidige telefoon heb ik gewoon gekocht en niet ergens 'gratis' bij gekregen.
Toch kun je tegenwoordig ook abonnementen afsluiten waarbij je gratis een telefoon krijgt. Nou ja, gratis... de abonnementskosten liegen er vaak niet om en daar zit je soms ook zomaar 2 jaar aan vast. Laatst was er op het journaal een item over, dat je eigenlijk behoorlijk wat rente betaald om je telefoon afbetaald te krijgen. Want dat is het gewoon: een telefoon op afbetaling, met een abonnement erbij. Stel nu dat je 2 jaar lang 40 euro per maand betaald, dan ben je in totaal dus 960 euro kwijt. Heb je dat over voor die telefoon met een abonnement? En wat als je na een jaar toch een andere telefoon wilt, of je raakt hem kwijt? Dan zit je nog aan die abonnementskosten vast.

Daarom is het verstandig om bij abonnementen alle kosten en baten tegen elkaar af te wegen. Welke criteria vind je belangrijk en wil je ervoor betalen, of juist niet? En hoeveel wil je ervoor betalen? Ik ben inmiddels weer toe aan een nieuwe telefoon. Dit keer eentje met meer geheugen, maar in elk geval zonder abonnement, want die heb ik al :-)

4 opmerkingen:

  1. Ik gebruik prepaid, omdat ik zelden bel. En ik niet het gevoel wil hebben dat ik elke maand een vast bedrag kwijt ben aan mijn mobieltje.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook manlief en ik hebben een prepaid, ook hier geen vaste lasten zo per maand.
    Wij bellen of sms-en weinig( ook geen app-jes hier :-) ongeveer 20 euro per jaar kwijt aan bellen per persoon.
    Zo doen we alle abonnementen zo veel mogelijk de deur uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik koop mijn smartfoon tweedehands en abo heb ik bij h.ollands n.ieuwe. tien euro per maand voor 1000 mb of minuten of smsen of mix ervan. Al drie jaar en nog nooit bij hoeven betalen. Dik tevreden over bereik, woon zelf in buitengebied.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ik niet het gevoel wil hebben dat ik elke maand een vast bedrag kwijt ben aan mijn mobieltje.


    เย็ดสาว

    BeantwoordenVerwijderen